Czy dieta Dukana jest zdrowa?

Dieta białkowa doktora Dukana opiera się na początkowym spożywaniu jedynie chudych produktów nabiałowych, a z czasem na urozmaicaniu jadłospisu poprzez włączanie najpierw warzyw, a dopiero w kolejnej fazie także owoców i bardzo ograniczonej ilości węglowodanów. Kuracja ta stosowana przez zdrowego, dorosłego człowieka według ściśle określonych zasad może być skuteczna i nie powinna mieć szkodliwego wpływu na zdrowie. Jednak zdaniem niektórych specjalistów, nawet dokładne przestrzeganie reguł tej diety nie uczy tego, co najważniejsze do utrzymania właściwej masy ciała po zakończeniu odchudzania. Najczęściej zarzucany jest brak regularności w jedzeniu posiłków oraz nieprawidłowe, z punktu widzenia tradycyjnej dietetyki, komponowanie dań w ciągu dnia, ze zbyt dużą zawartością produktów proteinowych.

Wiele osób stosujących dietę Dukana, zadowolonych z błyskawicznej utraty wagi mającej miejsce w początkowym okresie kuracji, decyduje się samowolnie na przedłużenie fazy uderzeniowej opartej wyłącznie na odżywianiu czystymi proteinami. Jest to niestety poważny i chyba najczęściej popełniany błąd, ponieważ takie postępowanie może przyczynić się do powstania niedoborów witamin i minerałów w organizmie, jak również niekorzystnie wpłynąć na nerki i wątrobę. Zdrowa dieta odchudzająca powinna polegać na regularnym jedzeniu od 4 do 5 niewielkich posiłków w ciągu dnia, składających się zarówno z chudego białka, jak i warzyw, owoców oraz dodatku węglowodanów złożonych w postaci kasz, ciemnego pieczywa, czy pełnoziarnistych makaronów. Głównym problemem pojawiającym się w trakcie stosowania większości diet jest uczucie głodu. To utrudnienie nie dotyczy kuracji Dukana, ponieważ pokarmy białkowe nasycają organizm na dłużej. Do rozłożenia protein ustrój potrzebuje znacznie więcej czasu i energii niż w przypadku trawienia węglowodanów lub tłuszczów. Białka dostarczają organizmowi mniej kalorii niż tłuszcze i dają nasycenie dłuższe w porównaniu z węglowodanami.

Jednak kuracja Dukana ma także swoje uciążliwości. Już we wstępnej fazie mogą pojawić się zaparcia, wynikające z braku błonnika dostarczanego głównie przez warzywa, owoce oraz pieczywo pełnoziarniste. Znaczne spożycie mięsa i jaj może powodować wzrost poziomu cholesterolu we krwi. Ponadto, dieta obfitująca w białko może skutkować pojawieniem się niedoborów witamin: B1, B5, C i K oraz minerałów, takich jak: chrom, fosfor, magnez i potas. W celu wyrównania tego deficytu powinno się systematycznie przyjmować suplementy witaminowo-mineralne. Bardzo istotnym aspektem, zwłaszcza w czasie odchudzania jest właściwe nawodnienie organizmu. Przy podwyższonym spożyciu białka w diecie należy koniecznie zadbać o wypijanie zwiększonej ilości płynów, co ma fundamentalne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania nerek oraz zapewnienia właściwej filtracji, bez obciążania narządów zbyt dużą ilością białka.

Diety Dukana raczej nie rekomenduje się osobom oczekującym szybkiej i trwałej utraty masy ciała. Sama trzecia faza jest dość długa, ponieważ każdy utracony kilogram wymaga przeznaczenia około10 dni na utrwalenie wagi. Kuracjusze, którzy nie są przyzwyczajeni do tak dużej ilości mięsa lub nabiału, mogą napotykać na trudności w stosowaniu programu żywieniowego opartego wyłącznie na tych produktach, bo urozmaicenie diety jest dopuszczalne dopiero w późniejszych jej etapach. Zbyt małe spożycie węglowodanów, szczególnie w fazie uderzeniowej, może u niektórych powodować rozdrażnienie i spadek energii. Diety tej, bez uprzedniej konsultacji z lekarzem i wprowadzenia koniecznych modyfikacji, nie powinny stosować kobiety w ciąży. Niska zawartość węglowodanów sprawia, że kuracja nie jest także polecana nastolatkom, osobom uprawiającym sport oraz wykonującym intensywną pracę fizyczną. Dieta proteinowa jest natomiast kategorycznie zabroniona osobom ze schorzeniami nerkowymi.

W ogólnym ujęciu kuracja odchudzająca doktora Dukana jest dobrze oceniana przez dietetyków, ponieważ dostarcza organizmowi większości składników pokarmowych. Należy mieć jednak świadomość wystąpienia pewnych niedoborów i ewentualne braki uzupełniać odpowiednimi suplementami. Spośród wielu diet opierających się na różnych założeniach, właśnie ta wydaje się być zarówno racjonalna, jak i realistyczna, bez spektakularnych rezultatów doprowadzających później do efektu jo-jo i spowolnienia metabolizmu.

Leave a Reply