Na czym polega dieta Dukana?

W ostatnim czasie zauważa się rosnącą popularność diety odchudzającej doktora Dukana, polegającej na wprowadzeniu jak największego ograniczenia spożycia pokarmów bogatych w węglowodany na rzecz tych, które charakteryzują się dużą zawartością białka. Kuracja Dukana obejmuje kilka etapów odchudzania, które można traktować jako kolejne stopnie zaawansowania w realizacji programu żywieniowego przewidzianego na całe życie. Ta dieta raczej nie jest przeznaczona dla osób, które nie mają wystarczająco dużo silnej woli i determinacji. Jest to program odchudzania dla odważnych i wytrwałych ludzi, którzy postanowili skutecznie pozbyć się swojej nadwagi. Jeśli tylko wystarczy im zdecydowania i motywacji, by wytrwać w tym postanowieniu, będą mogli przez bardzo długie lata cieszyć się efektami odchudzania bez ryzyka wystąpienia efektu jo-jo.

Twórca kuracji proteinowej, opierając się na swoim wieloletnim doświadczeniu klinicznym, położył bardzo duży nacisk na psychologiczny aspekt odchudzania. Miał świadomość, że uczucie głodu i wyrzeczenia są głównymi czynnikami demotywującymi kuracjuszy w kontynuowaniu diety. Zamiast zniechęcenia dieta Dukana już w pierwszej fazie kuracji motywuje swoich użytkowników szybkim i zauważalnym ubytkiem masy ciała, co więcej bez odczuwania głodu, a nawet z poczuciem sytości. Dostarczanie w pokarmie dużych ilości łatwo przyswajalnych węglowodanów powoduje, że organizm człowieka zaczyna przybierać na wadze poprzez odkładanie tłuszczu w postaci tkanki tłuszczowej. W przeciwieństwie do cukrów, białka ze względu na swoją skomplikowaną budowę chemiczną są o wiele bardziej ciężkostrawne, a rozłożenie ich wymaga spożytkowania sporych ilości energii i jest rozłożone w czasie. Zapewnia nam to z jednej strony poczucie sytości, zaś z drugiej pobieranie potrzebnej do trawienia energii, zmagazynowanej w tkance tłuszczowej. Proces ten skutkuje utratą masy ciała. Dieta zaleca spożywanie jak największych ilości czystych protein, czyli białek prostych zbudowanych z aminokwasów, których bogatym rezerwuarem jest mięso wołowe, konina i ryby. Natomiast nakłada się bardzo istotne ograniczenia na białka pochodzenia roślinnego znajdujące się przykładowo w zbożach, grochu, fasoli ze względu na zbyt wysoką zawartość towarzyszących im węglowodanów.

Dieta Dukana rozpoczyna się od fazy pierwszej, zwanej uderzeniową, w której zostaje zainicjowany proces bardzo intensywnego ataku tkanki tłuszczowej. W tym czasie zaleca się spożywanie wyłącznie produktów o wysokiej zawartości białka. Dla organizmu człowieka taka nagła zmiana schematu żywienia stanowi rodzaj terapii szokowej z towarzyszącą jej błyskawiczną utratą masy ciała. Bez ograniczeń można jeść wszystko, co jest wskazane w programie diety. Lista dozwolonych produktów spożywczych obejmuje 72 pozycje, co sprawia, że nie ma mowy o wystąpieniu uczucia głodu. W wykazie znalazło się chude mięso, ryby, owoce morza, drób, szynka, jajka, chudy nabiał i napoje. W drugim etapie wprowadzany jest tzw. „talerz warzyw”. W tej fazie spożywanie produktów zawierających białko należy uzupełniać naprzemiennie warzywami według opracowanych schematów. Dozwolone jest jedzenie już 100 produktów spożywczych. Etap trzeci kuracji określany czasami „nagrodą dla wytrwałych”, jest jedną z najtrudniejszych faz diety, ponieważ obejmuje utrwalenie właściwej masy ciała oraz niedopuszczenie do powrotu nadwagi. Jeden raz w tygodniu można sobie jednak pozwolić na zjedzenie dowolnie skomponowanego posiłku. Ostatni etap diety to czas stabilizowania osiągniętej wagi ciała, w którym należy przestrzegać ścisłej diety białkowej w wybranym dniu tygodnia.

Leave a Reply